USS Squalus-ulykken er opprinnelsen til Tectyl

En fascinerende historie fra før andre verdenskrig:

USS Squalus ubåt

Den 23. mai, 1939, ble 59 menn fanget i en sunken ubåt utenfor øyene Shoals, 75 meter under havflaten. Ubåten USS Squalus hadde nettopp fått i oppdrag av Portsmouth Naval Shipyard å utførte en test, som krevde et raskt neddykk, for å unngå å bli oppdaget av fienden. Da neddykkingen startet, ble en luftventil til dieselmotorene stående åpen, den lukket seg ikke slik den skulle. Disse hadde rustet fast. Torpedorommet i akterenden, begge maskinrommene, og mannskapslugarene ble umiddelbart oversvømmet og ubåten sank til havets bunn. De 33 overlevende mennene hadde flyktet fremover til torpedorommet. De hadde svært begrenset med luft i de 40 timene som gikk før de ble reddet. Det sies at de gispet etter luft de siste timene.

Når ubåten ble hevet og slept til land 13. september 1939, var ikke den amerikanske marinens bergingsjobb over. De ønsket å redde skroget og dieselmotorene fra korrosjon. For å gjøre dette ble det utviklet et produkt som ble kalt Tectyl. Tectyl 511M, som gir en film på 0,0075 mm, var det produktet som ble brukt.

USS Squalus

Ubåten ble reddet og omdøpt USS Sailfish 9. februar 1940. Den ble da satt inn i krigen mot Japan. Hvor mye dette spilte inn for det amerikanske forsvaret under krigen vet vi ikke. Men vi kan tenke oss at alt av utstyr kunne gå lengre uten vedlikehold og rehabilitering. Det hindret nok at mekanismer feilet grunnet påvirkning fra sjøvann. Tectyl fungerte så bra at det fortsatt brukes av blant annet det amerikanske forsvaret. Siden 1939 har Tectyl utviklet en rekke produkter for å hindre korrosjon. I Norge kjenner vi produktet best som beskyttelse mot rust på biler.

Fritt oversatt til Norsk.

Kilde: Valvoline Oil/Wikipedia

Tectyl Norge

Postboks 181
2021 Skedsmokorset

KONTAKT

Tlf: 64 83 52 00
post@tectyl.no